sunnuntai 30. lokakuuta 2011

Kattolistan jälkeen sytytystulppa on helppo nakki

Kattolistapäätöksen teen tällä viikolla. Tänä surumielisenä sunnuntaina halusin kuitenkin jotain konkreettista tehdä joten päätin tarttua listojen sijasta toisenlaisiin haasteisiin.

Moottorisaha ei käynnistynyt viime viikonloppuna ja silloin Valtteri-naapuri ehdotti että vaihtaisin sytytystulpat. Irrota ne ja ota mukaan kauppaan , niin osaat ostaa oikeat tulpat, hän neuvoi.

Varmaan ihan hyvä idea kerta kukaan ei ole niistä aikaisemmin mitään puhunut, ajattelin. En ollut muistanut niiden olemassaoloa. Olin myös vähän immarreltu siitä että hän luuli että tiedän mitä sytytystulppa on. Ja tiedänhän minä, koska näin lapsena niitä usein, isoisän "utombordare"ssa. Se oli  puinen avomoottorivene,  jossa oli keskellä venettä iso moottori ison vanerilaatikon alla. Moottori vedettiin käyntiin kammella. Ryyppyjä annettiin kahdeksaan reikään pienestä pullosta suoraan tulppiin jotka joskus kostuivat liikaa. Vene oli muuten Snappertunassa ja muistan ainakin kaksi kertaa kun se kampi oli isoisän kotona Kauniaisissa ja kaikki istuivat jo veneessä.

Toisen kerran odotimme rannalla koko päivän kun joku ajoi takaisin. Toisen kerran mentiin jonkun kylään odottamaan. Siihen aikaan matkaan meni 2,5 - 3 h per suunta. Ja Boxin lauttalla mentiin yli Skåldööhön. Muistan vähän kireitä aikuisia...

RTFM
Tartuin toimeen ja tutkin sitä moottorisahaa ja tajusin ettei mulla ole aavistustakaan missä ne sytytystulpat sijaitsevat. Päätin heti että RTFM - metoodi varmaan nyt on paras ratkaisu ( read the f_cking manual) ja rupesin kaivamaan sen esille. Kun sen etsin, löysin niin monta mielenkiintoista lehteä ja muuta tavaraa, että vasta kolmen tunnin päästä pääsin syventymään tähän 23 sivuiseen manuaaliin

Hakemiston tekeminen on hikistä hommaa

Olen elämämäni aikana tehnyt aika monta kuvastoa painokuntoon asti ja eräs kamalimmista hommista on sisällysluettelon  ja hakemiston tekeminen, etenkin aikaan ennen tietokoneita. Minua ottaa kaaliin aina kun joku etsii kuvastosta jotain eikä käytä sitä hakemistoa, joka on niin vaikeata tehdä. En edelleenkän voi olla kysymättä: Mikset käytä hakemistoa?

Joten katsoin sisällysluettelosta ja sytytystulpan tiedot löytyivät heti sivulta 20. Hassu että käynnistämiseen liittyvä asia on ihan manualin lopussa, mietin.  Jo kolmannella rivillä ohjeistetaan irrottamaan moottorisahan kantta, josta on ohjeet luvussa 3.4.

Luku 3.4. ei löydy koko manauaalista. Luku 3 löytyy ja sen nimi on TOIMITUKSEN SISÄLTÖ.
Luku 4 käsittelee jo ihan toisenlaisia juttuja.

Luin koko manuaalin läpi, tai vähän ajan päästä jo vaan silmäilin läpi. Mistään ei löytynyt kohtaa missä kerrotaan miten se kansi avataan. Tai minkä näköiset ne tulpat ovat. Mutta kerrottiin kyllä että tulpan  johdon liittimen piti irrottaa ja sitten piti palotila tuulettaa ja missä se palotila oli jäi mysteeriksi. Ja minkänköinen se oli. Luovutin.

Moottorisaha ei siis käynnistynyt. Mutta olen siivonnut kirjahyllyni, pari A4 koteloa ja ison pinon papereita. Paljon siistimmän näköistä nyt olkkarissa.

Haravoida piti mutta vasen käsi tulee vaan kipeämmäksi koko ajan. Huomenna menen lekuriin. Käsi kipeytyi kun otin sen influenssarokotuksen. Olen eilen ja tänään ottanut yhden Panacodin. Se saa minut voimaan pahoin.  Liian tuhtia tavaraa. Kipu lähtee kyllä ja selkeät ajatukset ja iloinen mieli. Nyt on pakko jättää ottamatta, jotta osaa kertoa missä sattuu kun menee lääkäriin aamulla. Muutenhan se ei usko että käsi on kipeä.  Yleensä tulen aika oireettomaksi kun astun lääkärin vastaanotolle.
En ole muuten ainoa.

1 kommentti:

  1. Voihan sytytystulppa!
    Sinä sentään yritit. Minä olisin varmaan raahannut kauppaan koko moottorisahan ja pyytänyt poikia vaihtamaan ne tulpat.
    Nuo manuaalit! Kait sellainen on aina oltava. Ehkä kakki miehet tietävät, mikä on sytytystulppa eikä niitä täydy mainita koko manuaalissa.

    VastaaPoista